Дискусійне засідання «Права людини»
Мета дискусії: створити умови для і усвідомлення учнями внутрішнього і діалектичного зв'язку між правами та обов'язками людини й громадянина на основі порівняння й розуміння взаємозв'язку прав і обов'язків; навчати учнів порівнювати ключові суспільствознавчі та правові поняття; сприяти вільному та свідомому сприйняттю учнями всієї повноти своєї цивільної відповідальності, що означає сукупність прав та обов'язків громадянина і члена суспільства; сприяти формуванню учнями аналітичних і комунікативних навичок, навичок ведення дискусії.
Книжкова виставка: Конституція України, Конвенція ООН про права дитини, посібники з правового виховання підлітків.
Учасники дискусії: учні 9-11 класів
Знання чинного законодавства, вміння правильно знаходити рішення у складних життєвих ситуацій, уміння захистити свої права - основні показники правової культури. Саме про правову культуру наших старшокласників ми б хотіли сьогодні поговорити. Серед учнів 9-х та 11-х класів було проведено анкетування. (Матеріали анкети використовуються в процесі дискусії.)
№ | Питання | Варіант відповіді | ||
1 | Чи є у вас удома Конституція України? | 1) Так; 2) ні; 3) не знаю | ||
2 | Чи читали ваші батьки Конституцію України? | 1)Так; 2) ні; 3) не знаю | ||
3 | Чи читали ви або ваші батьки Закон України «Про освіту»? | 1)Так; 2) ні. 3) не знаю | ||
4 | Чи корисна зустріч і спілкування з представниками правозахисних служб? | 1)Так; 2) ні; 3) не знаю | ||
5 | Чи допоможуть вам знання механізму захисту прав підлітка у розв'язанні проблемних життєвих ситуацій? | 1) Так; 2) ні; 3) не знаю | ||
6 | Чи зможете ви самостійно скласти текст заяви, довіреності та ін.? | 1) Так; 2) ні; 3) не знаю | ||
7 | Чи треба продовжувати роботу щодо підвищення правової компетентності підлітків? | 1) Так; 2) ні; 3) не знаю | ||
8 | Чи доводилося вам стикатися ! проблемою нарушения прав? | 1) Так; 2) ні: 3) не знаю | ||
9 | Якщо у вашій присутності порушили права підлітка, які твої дії? | 1) Пройду повз, мене це не стосується; 2) пораджу, як захистити права: 3) я не знаю як допомогти | ||
10 | Чи знаєш ти обов'язки учня? (Назвати) | 1) Так; 2) ні | ||
11 | Ви частіше зустрічаєтеся з порушеннями прав чи обов'язків? | |||
12 | Навіщо людям потрібні права та обов'язки? |
Питання.
Назвіть права людини, які ви знаєте. Звідки ви про них дізналися?
Завдання.
Щоб з’ясувати, які ж права є найважливішими для людини, пропоную вам невелику гру. Щоб врятуватися, вам необхідно залишити лише 5 мішків з 10 мішків. На мішках зроблено написи:
«Право на освіту»;
«Право на житло»;
«Свобода слова»;
«Право на рівність перед законом»;
«Право на життя»;
«Право на громадянство»;
«Свобода думки і вибору віросповідання»;
«Право на охорону здоров’я»;
«Право на заснування сім’ї»;
«Право на соціальне забезпечення».
Питання.
Якщо вам буде потрібна допомога, якщо порушені ваші права, куди ви можете звернутися?
(До дорослих, яким довіряєте, до міліції, шкільного психолога, психологічної служби за «телефоном довіри», опікунської ради, громадянських організацій, які займаються проблемами порушення прав дитини.)
Питання.
Якщо вас затримала міліція, що ви маєте робити?
(Неповнолітнього можна затримати лише на 3 години для з’ясування його особи (з моменту складання протоколу про затримання). Необхідно правильно назвати свої дані, інакше вас можуть затримати у дитячому приймальнику на 30 днів до з’ясування особи. Про затримання повинні повідомити батьків. Ви маєте право зателефонувати батькам. Міліція має право допитувати неповнолітніх лише в присутності ваших законних представників – батьків, адвоката, вчителя, лікаря).
Питання.
Чи добре ми вміємо розрізняти права та обов'язки? Що таке обов'язок?
Ми вчимося в гімназії й основні наші обов'язки — це обов'язки гімназиста.
(Результати 10-го запитання анкети.)
Питання для дискусії
1. Як ви вважаєте, чи повинні ми виконувати обов'язки тільки тому, що вони записані в законі?
2. Що важливіше: особисті інтереси громадянина чи і інтереси суспільства?
3. Якими, на ваш розсуд повинні бути обов'язки громадянина? Використовуючи свою уяву, запропонуйте ідеальний список обов'язків громадянина.
Деякі відповідь на останнє питання анкети.
1) Без прав та обов'язків світ би збожеволів. Кожен повинен знати, що і як робити та якими будуть наслідки.
2) Для дисципліни, порядку, для забезпечення усім рівних прав.
3) Щоб уникнути хаосу і конфліктів.
4) Щоб уміти захистити себе в разі необхідності.
5) З ними легше жити.
6) Щоб підтримувати крихку інфраструктуру нашого суспільства.
7) Щоб не допустити беззаконня.
8) Для того, щоб суспільство було цивілізованим.
9) Для порядку й створення правової держави.
10) Для захисту особи й держави, стабільності у ній.
11) Права — для захисту, обов'язки —для дисципліни.
12) Щоб побудувати нормальну демократичну державу з дисциплінованими громадянами.
13) Без прав люди будуть ущемлені, а без обов'язків люди б нічого не виконували.
14) Щоб люди не перетворювалися на тварин.
15) Щоб жити правильно й гармонійно, бути людьми.
16) Щоб не було проблем із законом.
17) Щоб смертей було менше. 18) Вони не потрібні. 19) Щоб люди були більш вихованими.
20) Щоб жити.