Тема: Основи загальновійськового бою.
Заняття: теоретичне.
Навчально- виховна мета:
1. Ознайомити учнів з характеристикою сучасного загальновійськового бою.
2. Ознайомити учнів з поняттям «ВОГОНЬ» у загальновійськовому бою та його видами, поєднання «ВОГНЮ» з маневром.
3. Виховувати почуття поваги до тактичної підготовки як до основної військової науки.
Навчальні питання:
1. Поняття про бій, види бою
2. Суть, характер і принципи сучасного загальновійськового бою
3. Види вогню та манеру, їх значення в бою
4. Екіпіровка військовослужбовців
Метод проведення: розповідь, бесіда, робота в парах.
Місце проведення: кабінет.
Час: 45 хв.
Матеріальне забезпечення: мультимедійна система, плакати, підручник.
Структура уроку
1.Вступна частина – 12 хв.
1.1. Шикування, рапорт, привітання.
1.2. Огляд зовнішнього вигляду, перевірка присутності учнів на уроці.
1.3. Стройове тренування:
1) повороти на місці;
2) вихід зі строю.
1.4. Опитування:
1) Кого називають «комбатантами»? (Особа, яка входить до складу збройних сил країн, які перебувають у стані військового конфлікту, і має право безпосередньо брати участь у військових діях, дотримуючись законів та звичаїв війни).
2) Що таке «методи ведення війни» і які з них заборонені під час ведення воєнних дій Міжнародним гуманітарним правом? (Способи застосування засобів війни. Заборонено: зрадницьке поранення; убивство полонених; напад на осіб, які покидають на парашуті літак; віддача наказу нікого не залишати живим; убивство парламентера; незаконне використання парламентського прапора; примушення воювати на своїй стороні; здійснення геноциду; ураження цивільних об’єктів; атака на заклади соціальної сфери)
3) Що таке «засоби ведення війни» і які з них заборонені під час ведення воєнних дій Міжнародним гуманітарним правом?(Зброя й інші засоби, які використовують збройні сили у війні для перемоги над противником. Заборонені: розривні й запальні кулі; хімічна зброя; біологічна та токсична зброя; лазерна зброя; засоби впливу на природнє середовище)
1.5. Оголошення теми, мети, навчальних питань та порядку їх опрацювання.
(Слайд 1)
2. Основна частина – 30 хв.
(Слайд 2)
Робота з текстом з Бойового статуту Сухопутних військ ЗСУ
Частина IIІ. Взвод, відділення, екіпаж танка
Основи загальновійськового бою – це система визначень, понять і категорій теорії і практики підготовки та ведення бою військовими частинами та підрозділами родів військ Сухопутних військ.
Тактичні дії – це організовані дії військових частин і підрозділів під час виконання поставлених завдань.
Основними формами тактичних дій є бій, удар і маневр.
2.1. Поняття про бій.
Робота з класом
Спочатку з'ясовую, як учні розуміють поняття «БІЙ». Відзначивши найвдаліші формування, даю визначення БОЮ, наголошую, що БІЙ – єдиний засіб досягнення перемоги над супротивником.
(Слайд 3)
БІЙ - як основна форма тактичних дій військ – це організовані й узгоджені щодо місця, часу, ударів, вогню і маневрів дії війська з метою знищення противника або відбиття його ударів в обмеженому районі впродовж короткого часу.
(Слайд 4)
Завдання
З терміну визначити умови ведення, складові та мету бою.
Опитування учнів
СУЧАСНИЙ ЗАГАЛЬНОВІЙСЬКОВИЙ БІЙ ведеться об'єднаними зусиллями військ, які беруть в ньому участь, із застосуванням:
· Танків;
· Бойових машин;
· Бронетранспортерів;
· Артилерії;
· Протиповітряної оборони;
· Літаків;
· Вертольотів;
· Іншого озброєння і техніки.
Робота з текстом та роздатковим матеріалом (Стор. 1)
З'ясувавши, які сучасні засоби боротьби знають учні, підвожу їх до характеристики сучасного загальновійськового бою.
Підкреслюю, що бій може бути:
· Загальновійськовим;
· Протиповітряним;
· Повітряним;
· Морським.
Використовуючи обладнання кабінету, приклади з досвіду бойових дій та навчань, називаю та пояснюю характерні риси сучасного загальновійськового бою.
ОСНОВНИМИ РИСАМИ сучасного загальновійськового БОЮ є;
· Рішучість;
· Напруженість і швидкоплинність;
· Динамічність;
· Швидкий перехід від одних дій до інших;
· Одночасні потужні вогневі дії на велику глибину.
Завдання (Слайд 5)
1. Визначити і записати, яким може бути бій?
2. Визначити особливості сучасних війн та військових конфліктів.
(Слайд 6)
Особливості сучасних війн та військових конфліктів:
• Використання повітряно-космічного простору головним театром воєнних дій, досягнення цілей війни навіть без застосування сухопутних військ.
• Застосування високоточної неядерної зброї, яка за своєю руйнівною силою еквівалентна ядерній, а,інколи, і перевищує її
• Поєднання розвідки, передачі даних, управління військами і зброєю та вогневого ураження противника в масштабі часу, близькому до реального.
(Слайд 7)
Робота зі схемою (стор. 3)пояснення учня
Записати результати роботи (стор. 2 роздат. матеріалу)
Робота зі схемами бойових порядків відділення (стор. 4)пояснення учня
Заповнити схеми в роздат. матеріалі (стор. 2)
Види загальновійськового бою
Основними видами загальновійськового бою є оборона і наступ.
(Слайд 8)
ОБОРОНА- здійснюється умисно чи вимушено з головною метою – відбити наступ противника, завдати йому втрат і створити умови для переходу своїх військ у наступ. Оборона повинна бути стійкою, міцною, а в сучасних умовах, як правило, мобільною і скритою.
(Слайд 9)
(Слайд 10)
НАСТУП– основний вид бойових дій, який проводиться з метою – повного розгрому противника і оволодіння важливими районами (об’єктами ) місцевості. Без наступу не може бути перемоги у військовому конфлікті.
ЗУСТРІЧНИЙ БІЙ – різновид наступу.
(Слайд 11)
Це самий складний вид бойових дій. Приклад найбільшого зустрічного бою – битва під Прохоровкою (1943 р).
Сучасний загальновійськовий бій може вестися в умовах застосування зброї масового ураження (ЗМУ) або в звичайних умовах, практично за будь-яких погодних умов і цілодобово.
(Слайд 12)
2.2 Суть, характер і принципи сучасного загальновійськового бою
Робота з текстом та роздатковим матеріалом (Стор. 5)
(Слайд 13-15)
Характерні риси сучасного загальновійськового бою:
• рішучість,
• висока напруженість,
• швидкоплинність і динамічність,
• наземно-повітряний характер бойових дій,
• одночасний потужний вогневий
вплив на всю глибину побудови військ,
• застосування різноманітних способів ведення бою,
• швидкий перехід від одних видів дій до інших,
• складна радіоелектронна обстановка
• широке застосування різноманітних сил і засобів видів Збройних Сил України та інших військових формувань.
Основні принципи загальновійськового бою:
• постійна бойова готовність військових частин і підрозділів;
• відповідність бойових завдань підрозділів їх бойовим можливостям
• рішучість, активність і безперервність ведення бою;
• організація і підтримання безперервної взаємодії;
• раптовість дій і застосування військової хитрості, введення противника в оману;
• рішуче зосередження зусиль на головному напрямку та у вирішальний момент;
• маневр підрозділами, ударами та вогнем;
• усебічне забезпечення бою;
• повна напруга моральних і фізичних сил, використання морально-психологічного фактору в інтересах виконання бойового завдання;
• тверде і безперервне управління підрозділами;
• своєчасне відновлення боєздатності підрозділів;
• надійний захист військ.
Завдання
Визначити та записати характерні риси та принципи загальновійськового бою.
Питання
1.Як досягається рішучість?
2.Як досягається динамічність?
(Слайд 16)
2.3. Види вогню та манеру, їх значення в бою
Робота в парах
І пара
Робота з термінами та їх пояснення
«Удар», «Вогонь», «Маневр» (стор. 3 та 6 у опорному конспекті)
(Слайд 17)
Удар – одночасне ураження противника потужною дією на нього зброєю або військами.
Вогонь – ураження противника стрільбою, пуском з різних видів зброї та озброєння.
Маневр – організоване пересування військових частин і підрозділів у ході бою.
У сучасному бою солдатові необхідно вміти вести вогонь з особистої зброї та зброї колективної:
ІІ пара
Види вогню
(Слайд 18 )
ВИДИ ВОГНЮ:
• За тактичними завданнями, що вирішується (на знищення, придушення, виснаження та ін..);
• За видами зброї – зі стрілецької зброї, гранатометів, зброї бойових машин піхоти (бронетранспортерів), танків, артилерії, мінометі, протитанкових керованих ракетних комплексів, зенітних засобів та ін.
• За способом ведення т(прямою, напівпрямою наводкою, із закритих вогневих позицій та ін.);
• За напруженістю стрільби (одиночними пострілами, короткими або довгими чергами, безперервний, кинджальний, залповий та ін.);
• За напрямами стрільби – фронтальний, фланговий та перехресний вогонь;
• За способами стрільби – з місця, із зупинки, з ходу, з борту, з розсіюванням по фронту, з розсіюванням у глибину, по площі та інше;
• За видами вогню – по окремій цілі, зосереджений, загороджувальний, багатоярусний, багатошаровий.
Вогонь буде ефективним, якщо його поєднувати з маневром. Олександр Суворов казав, що кожний солдат повинен знати свій маневр. Ця вимога для сучасного бою стала ще актуальнішою.
ІІІ пара
Види маневру
(Слайд 19)
Маневр силами і засобами проводиться з метою зайняття вигідного положення для ведення вогню по найуразливішому місцю в бойовому порядку противника, особливо у фланг і в тил, а також для виведення підрозділів з під удару противника.
Видами маневру силами і засобами є:
ОХОПЛЕННЯ, ОБХІД та ВІДХІД.
ОХОПЛЕННЯ – маневр, який здійснюється з- метою виходу для удару у фланг противника.
ОБХІД – більш глибокий маневр, який здійснюється з метою виходу для удару по противнику з тилу.
ВІДХІД – це маневр, який застосовується з метою виведення своїх підрозділів з під удару противника і зайняття вигіднішої позиції. Проводиться тільки з дозволу старшого командира.
Маневр вогнем застосовується для ефективного ураження противника. Він полягає у зосереджені вогню взводу (відділення) по одній важливій цілі, в одночасному перенесені вогню взводом по кількох цілях.
У ході представлення результатів роботи учні заповнюють роздат. матеріал (стор. 3-4)
2.4. Екіпіровка військовослужбовців
Демонстрація екіпіровки солдата на прикладі одного з учнів
(Слайд 20-21)
Для успішного ведення бою солдат озброюється та екіпірується. Особистою зброєю солдата є: автомат (АКМ), ручний кулемет (РКК), ручний протитанковий гранатомет (РПГ), снайперська гвинтівка (СГ). Крім того, у солдата повинні бути необхідна кількість боєприпасів, ручні осколкові гранати, а також можуть бути протитанкові гранати.
До носильного екіпірування входять: польове спорядження, стальний шолом, протигаз, піхотна лопатка, фляга з водою, плащ-накидка, комплект польового обмундирування. Крім того, у солдата обов'язково має бути речовий мішок з такими речами: казанок, кухоль, ложка, сухий пайок, індивідуальна аптечка, засоби знезараження води, предмети особистої гігієни. Усе це становить ту частину екіпіровки, яка перевозиться БМП, БТР або автомашиною і розміщується згідно з рекомендаціями.
Солдат зобов'язаний тримати особисту зброю та екіпіровку в справному стані, постійно стежити за витрачанням боєприпасів, вчасно доповідати про те, що половину боєприпасів витрачено.
Завдання
Записати елементи екіпіровки та склад речового мішка (стор. 4 роздат матеріал)
(Слайд 22)
3.Заключна частина – 3 хв.
3.1. Наголошення на темі, меті уроку та повноті викладання матеріалу.
3.2. Закріплення вивченого матеріалу
Питання для закріплення:
1) Дати визначення загальновійськовому бою;
2) Назвіть види загальновійськового бою;
3) Розкажіть про види вогню та маневру бою;
4) Який вид бойових дій, на вашу думку, найхарактерніший для локальних бойових конфліктів сучасності? Відповідь обґрунтуйте.
3.3. Підсумки уроку:
1) Вказую на недоліки у засвоєні програмового матеріалу.
2) Відзначаю найбільш активних учнів;
3) Оголошую оцінки та коментую їх;
(Слайд 23)
3.4.Домашне завдання:
1)підручник, стор.52-67;
2)конспект уроку;
3)тренування стройових вправ.
Викладач: М.М.Прокопчук.